Utställarförsäkring
Försäkringsskydd är viktigt när man flyttar sina värdefulla produkter. Vanliga företagsförsäkringar täcker inte allt som har med en mässa att göra, utan innebär att dyra extraförsäkringar måste tecknas. Vår utställarförsäkring täcker bland annat transport, utställning, gods och stöld från bil eller släp till och från Stadionmässan.
Stadionmässan har i samband med Länsförsäkringar Sak AB tagit fram en av marknadens mest förmånliga försäkringar som är skräddarsydd för ditt mässdeltagande. Den är dessutom enkel att teckna!
Teckna försäkringen här, i vår Mäss-servicebutik, på vår hemsida.
Försäkringen gäller från det att du fått en bekräftelse tillbaka via mail.
Stadionmässans Utställarförsäkring täcker allt detta:
• Ditt gods är helförsäkrat upp till valt försäkringsbelopp under transport till och från mässan men även under av- & på-lastning.
• Under mässan är gods och monter helförsäkrat, inklusive upp och nedpackning.
• Försäkringen gäller även transporter till och från mässan inom EU/EES.
• Försäkringsbelopp för gods gäller upp till SEK 100 000.
• Försäkringsbeloppet kan höjas mot tilläggspremie.
• Försäkringen gäller för utställare och representerade företag i din monter.
• Självrisken är endast 500 kr per skadetillfälle. Vid inbrott i, eller stöld ur, egen (även hyrd) bil och/eller släp är självrisken 20 % av skadebeloppet, lägst 5 000 kr.
• Försäkringsbelopp: upp till 100 000, upp till 250 000 eller upp till 500 000 kr. Belopp över 500 000 kr anmäls särskilt till Stadionmässan.
• Grundpremie brutto: 995 kr.
• Tilläggspremie: 0,45 % vid försäkringsbelopp över 500 000 kr.
• Försäkringsgivare: Länsförsäkringar Sak AB.
Alla skador regleras enligt försäkringsvillkoren som kan laddas ned här
Skador handläggs av försäkringsgivaren och anmälan ska göras omedelbart efter tillbud.
Skadeanmälan skickas till: marinclaims@lansforsakringar.se
Telefonkontakt: 08-588 40 000
Fax: 08- 670 48 32
Här kan du få information om utställarförsäkringens villkor.
Om olycka eller stöld skulle uppstå: information vid transportskada
Om godset eller förpackningen uppvisar en synlig skada vid mottagandet, eller om antalet kolli inte stämmer, ska du göra en anmärkning på fraktsedeln. Därefter ska du snarast möjligt skicka en skriftlig reklamation till transportören där ni håller denne ansvarig (utifrån tillgängliga uppgifter om skada eller skillnad i antal).
Samtidigt ska du också anmäla skadefallet till Länsförsäkringar. De handlingar
vi behöver är handelsfaktura, kvitterad fraktsedel och skriftlig anmälan till transportören.
Tidsramar för anmälningsfrist för olika transportsätt (vid icke synliga skador)
Sjötransport: senast 3 dagar efter godsmottagandet
Vägtransport: senast inom 7 dagar från godsmottagandet
Flygtransport: senast 14 dagar från godsmottagandet
Försök alltid att begränsa skadan efter bästa förmåga genom att vidta lämplig eller möjlig åtgärd. Du ska inte returnera, reparera, destruera eller sälja godset. Spara om möjligt både varan och förpackningen i det skick de hade när de ankom. Ta gärna foton som visar såväl skadad vara som förpackning, även innan uppackning.
Vid olycka, stöld eller transportskada – ladda ner Skadeanmälningsblankett här
Tänk på att:
• Begränsa skadan så mycket som möjligt.
• Fotografera skadan om du har möjlighet.
• Vid stöld, gör polisanmälan omedelbart.
• Ersättningskrav ska anmälas inom sex månader.
• Vid synlig transportskada, notera på fraktsedeln och/eller reklamera till transportören.
• Kontakta Länsförsäkringar AB vid större skada.
Bifoga:
• Faktura som visar att utställningsförsäkringen är betald.
• Inköpsfaktura som visar värdet av stulet eller skadat gods (alternativt tillverkningskostnad).
• Polisanmälan, om det gäller stöld.
• Fraktsedel och eventuell reklamation till transportören om utomstående transportör har anlitats.
Skador handläggs av försäkringsgivaren och anmälan ska göras omedelbart.
Skadeanmälan skickas till: marinclaims@lansforsakringar.se
Telefonkontakt: 08-588 40 000
Fax: 08- 670 48 32